ask_logo_18.png

Aktuellt

 

Aktuellt


ASK kommenterar Polisens nya plan för att kväva läktarkulturen

I dagarna har bland andra Fotboll STHLM rapporterat (1, 2, 3, 4) om de nya dokument som Polismyndigheten lämnat ut gällande den så kallade Villkorstrappan. Allmänna Supporterklubben har tagit del av samma material som media och kunnat göra följande konstateranden. Vi utvecklar kring varje punkt i texten nedan.

·         Polisen håller fast vid sin strategi men byter taktik.
·         2021 kommer tillämpningen i landets alla regioner bli likadan som i Stockholm.
·         Polisregion Stockholm är de drivande bakom Villkorstrappan.
·         Polisen kommer fortsätta angripa Tifoverksamheten genom förbud mot OH-flaggor.
·         Polisen vill förbjuda ståplats och hycklar inte längre med det.
·         Polisen väljer aktivt att blunda för evidens.
·         Stockholmspolisen ogillar demokratiska processer.
·         Slutsats - Fortsatt dialog med Polismyndigheten är meningslös.

Polisen håller fast vid sin strategi men byter taktik

Trots att fotbollen med klubbar, förbund, supportrar och SEF stått enad. Trots varningar från forskare, kritik från politiker och oro från journalister. Trots två ärenden i förvaltningsrätten och helt utebliven effekt. Ja, trots det mesta så håller Polismyndigheten fast vid sin fatalt misslyckade strategi. Det framgår med all önskvärd tydlighet när inriktningsbeslutet från 2019 under 2020 förvandlats till ett beslut och ett handläggningsstöd. Enligt Polismyndighetens interna riktlinjer så är ett inriktningsbeslut endast temporärt och det är nu alltså tidigare inriktningsbeslut som övergått i en permanent rutin.

Här kan du läsa hela handläggningsstödet.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är samma arbetsmetodik som 2019. I praktiken ska exempelvis bengalbränningar även fortsättningsvis automatiskt innebära villkorsskärpningar men efter Djurgårdens IF:s vinst i förvaltningsrätten gällande just effektvillkor (det vill säga att villkorsskärpningar sker om ordningsstörning har inträffat snarare än om tidigare villkor inte uppfyllts) så väljer myndigheten att formulera sig på ett nytt sätt. Det man nu säger är att arrangören måste ha kunnat ingripa mot ordningsstörningen, oavsett vilken typ av störning det varit, om inte villkoren ska skärpas.

Att ingripa på läktarplats är svårt och medför stora risker. Polisen väljer själva att avstå då det är många människor på en liten yta där möjligheten att backa undan en avancerande polisstyrka ofta saknas. Polisen har själva sagt att de troligtvis inte skulle gå in på läktaren om de inte hade en avsevärd personalstyrka men styrkan i sig innebär också ett problem då det bidrar till trängseln. Detta gör att ett ingripande oavsett hur många poliser som än finns på plats skulle vara osannolikt men likväl är det något man kräver att arrangören ska klara av.

En annan intressant sak i handläggningsstödet är ordvalen. Märk här när de använder orden SKA och KAN.

Första bilden.png

När en myndighet säger att något ”ska” göras så innebär det ett tvång. När myndigheten skriver ”kan” så innebär det däremot att det är en bedömningsfråga och alltså fortsatt kan skifta mellan regioner. Det kan exempelvis innebära att lag från exempelvis Skåne får tillbaka kapacitet om en match varit utan ordningsstörningar (en omöjlighet i sig med den mängden människor på en sådan liten yta) medan det i Stockholm aldrig återförs kapacitet.

2021 kommer tillämpningen i landets alla regioner bli likadan som i Stockholm

Under 2019 var Stockholmslagen absolut värst drabbade av Villkorstrappan. AIK:s ståplats som enligt klubben tar in 5500 åskådare gavs av Polismyndigheten en kapacitet på 2500 personer, eller endast 45% av maxkapaciteten. Det är värt att notera att läktaren är godkänd för 6500 personer av brandförsvaret.

När nu inriktningsbeslutet gått över till ett vanligt beslut, en permanent arbetsmetod, och handläggningsstödet tagits fram så kommer övriga regioner tvingas agera precis som Stockholm har gjort. Malmö och Göteborg, som tidigare varit relativt förskonade från alltför långtgående inskränkningar kan förvänta sig att drabbas hårt när publiken väl får återvända efter pandemin. Handläggningsstödet är riktat till samtliga avdelningar och Polisregioner. Ordet ”handläggningsstöd” låter kanske som att man vill ge lite vägledning i hur man ska arbeta men det handlar alltså om en tvingande instruktion.

Notera skrivelsen om att detta beslut upphäver tidigare inriktningsbeslut och att det gäller tillsvidare.

Notera skrivelsen om att detta beslut upphäver tidigare inriktningsbeslut och att det gäller tillsvidare.

Polisregion Stockholm är de drivande bakom Villkorstrappan

I ett dokument som heter ”20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020” så har myndigheten sammanställt de svar som rättsenheter och operativa enheter i landet gett på förslaget om text för handläggningsstödet. Medan Stockholm, som visserligen tycker att man kan gå ännu längre i tillämpningen, är nästan lyriska i sin återkoppling på Villkorstrappan så är flera andra regioner mycket skeptiska.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020. Stockholmspolisens önskan om mer omfattande publikneddragningar.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020. Stockholmspolisens önskan om mer omfattande publikneddragningar.

Kritiken som kommer ifrån Polisregionerna Väst, Öst och Syd är i vissa avsnitt svidande. Samtliga regioner är missnöjda med att deras möjligheter att få vara med och påverka strategin varit i princip obefintliga. Idrottsrådet (styrt från Stockholm) har mer eller mindre tvingat strategin på resten av landet. Man är dock inte endast missnöjd med hur arbetet med att ta fram strategin sett ut. Man är även missnöjd med strategin i sig. Här är ett exempel på när Polisregion Väst själva upprepar några av de argument som supporterrörelsen hade mot Villkorstrappan förra året.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020. Stockholm

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Polisregion Väst är också inne på att villkoren kring kapacitetsminskningar mer framstår som ett straff än som något som förväntas leda till förbättring.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Polisen kommer fortsätta angripa Tifoverksamheten genom förbud mot OH-flaggor

Något som flera av regionerna utanför Stockholm däremot är överens om är OH-förbudet. Nästan samtliga lyfter fram detta som något positivt även om vissa av regionerna önskar mer tydlighet i regelverket kring exakt vad som ska förbjudas. Detta i kombination till en positiv inställning till visitationsvillkor (”Samtyckesvisitioner”) gör att man kan anta att man vill försvåra för tifoverksamheten.

Här står Polisregion Stockholm lite vid sidan och tycker inte att OH-förbudet varit effektivt. De skriver så här.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Polisen vill förbjuda ståplats

Något som återkommer både i inriktningsbeslutet, handläggningsstödet och i myndighetens kommunikation i övrigt är att publikreducering ska genomföras om inte ”mindre ingripande” åtgärder kan få den effekt som publikminskningsvillkoret riktar in sig på.

Från dokumentet 20211216 Beslut om Handläggningsstöd vid tillämpning av Polisens riktlinjer för villkorsgivning (villkorstrappan) - ersätter Inriktningsbeslut 2019

Från dokumentet 20211216 Beslut om Handläggningsstöd vid tillämpning av Polisens riktlinjer för villkorsgivning (villkorstrappan) - ersätter Inriktningsbeslut 2019

Under hela tiden som konflikten kring Villkorstrappan pågått har klubbarnas säkerhetsansvariga, journalister och supporterföreträdare försökt få några exempel på vad dessa ”mindre ingripande” åtgärder kan tänkas vara. Detta har Polismyndigheten inte velat, eller lyckats, förmedla. Bland remissvaren gömmer sig en kommentar ifrån Polisregion Stockholm som pekar på vad myndigheten anser vara en ”mindre ingripande” åtgärd. Att förbjuda ståplats.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Polisen blundar för evidens och utsätter genom detta människor för fara

Likt tidigare så väljer Polisen aktivt att blunda för tidigare forskning visat att åtgärder likt Villkorstrappan inte kommer ge några effekter på ordningsläget annat än vid tomma läktare. Vi har tidigare gång på gång beskrivit hur forskare både i Sverige och internationellt kritiserat metoden.

Men, i remissvaret från Stockholm dyker även denna skrivelse om sektionering upp.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Sektionering av ståplats tillämpas inte längre i någon större utsträckning eftersom det ofta kan vara farligt för åskådarna som befinner sig på den sektionerade ståplatsektionen. Som exempel kan nämnas att sektioneringen var en av de bidragande orsakerna till Hillsboroughkatastrofens höga dödstal.

Det Polisen säger här är att om de sagt att något ska sektioneras så ska det inte spela någon roll om brandskyddet säger emot, om forskning säger emot eller om tidigare erfarenheter säger emot. Det är helt enkelt något som ska genomföras. Oavsett risk för de som påverkas av beslutet.

Stockholmspolisen ogillar demokratiska processer

I sitt remissvar så hinner företrädare för Polisregion Stockholm med att kritisera både den svenska 51%-regeln och Sverige parlamentariska demokrati. Gällande 51%-regeln skriver Polisregion Stockholm så här.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Polisen i Stockholm ogillar alltså att föreningarnas ägare, medlemmarna, påverkar vilka personer som väljs och får fortsatt förtroende i klubbarna. En minst sagt problematisk inställning till demokratiska processer och ägandeskap.

Nu nöjer sig inte Stockholmspolisen ens där. Gällande att politiker kan antas ha åsikter om myndighetens fatalt misslyckade strategi så skriver de följande.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Från dokumentet 20200213 PM Sammanställning Remissvar av utskickat förslag till Inriktningsbeslut 2020.

Att folkvalda personer använder sitt demokratiska mandat till att försöka förbättra en ohållbar situation anser alltså Polisen vara att ”ha svårt att navigera rätt”. Värt att återigen påpeka att tillämpningen av Villkorstrappan inte på något sätt handlar om gällande lagstiftning. Även om Polisen gärna ljuger om att Villkorstrappan är lag.

Slutsats - Fortsatt dialog med Polismyndigheten är meningslös

Under 2019 satt företrädare för Allmänna Supporterklubben i ett par möten med Stockholmspolisen. Något som inte gav särskilt mycket. När Polisen fick slut på argument för sin vansinniga strategi så pekade Stockholmspolisen gärna på ett ”tryck” ifrån övriga delar av landet. Att andra Polisregioner ansåg att Stockholmspolisen gått för långsamt fram med åtgärderna i Villkorstrappan. Helt enkelt formulerat som om Stockholmspolisen egentligen inte ville vara så hårdföra men tvingades till detta av de andra regionerna.

Dokumentet vi fått ta del av har visat att detta varit en lögn. En i en lång rad lögner från Polismyndigheten. Dokumentet visar också att Polisen har en djupt problematisk inställning till demokratiska institutioner i samhället och de verkar önska att Polisens arbete kunde ställas utanför de demokratiska spelregler som övriga samhället förhåller sig till.
Utöver att Polisen ljuger och är en djupt odemokratisk myndighet så verkar de inte vara mottagliga för forskning och vetenskap.

Att föra en dialog med en faktaförnekande, lögnaktig och demokratifientlig myndighet kommer inte leda oss någonstans. Fortsatt dialog med Polismyndigheten är enligt Allmänna Supporterklubben meningslös.

Vägen framåt behöver gå via politiska beslut.

Dokumentet med remissvar kan ni ladda ner och läsa här.

Ola Thews